Χαρις Επαμεινώνδα - Chapters

9 Οκτωβρίου - 20 Δεκεβρίου 2013

 

 

Ωράριο Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου:   Τρίτη - Σάββατο 10:00 - 18:00.

Η έκθεση είναι επισκέψιμη και με ραντεβού.

Ξεναγήσεις κάθε Πέμπτη στις 19:00 μόνο με κράτηση.

 

 

 
Πρόγραμμα
 
Εγκαίνια
Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2013, 19:00 
 
Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2013
18:00 Παρουσίαση από τον αρχιτέκτονα Andrea Bruno: “Museum of Nothing, it is really Museum of Nothing? Nothing? Nothing? Nothing? Why?”
19:30 Παρουσίαση από τον Pavel Pyś (Exhibitions & Displays Curator του Henry Moore Institute στο Leeds, UK), και συζήτηση με την Χάρις Επαμεινώνδα με θέμα τη δουλειά του Ιταλού αρχιτέκτονα Carlo Scarpa.
 
Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2013
11:00 Ξενάγηση στην έκθεση από την Χάρις Επαμεινώνδα.
Κρατήσεις απαραίτητες, τηλ: 22662053 \ info@pointcentre.org
 
Κάθε Πέμπτη
19:00 Ξενάγηση στην έκθεση
Κρατήσεις απαραίτητες, τηλ: 22662053 \ info@pointcentre.org

Η πρώτη ατομική έκθεση της Επαμεινώνδα στην Κύπρο επικεντρώνεται στο κινηματογραφικό έργο Chapters. Πρόκειται για το πιο σύνθετο κινηματογραφικό πρότζεκτ της Επαμεινώνδα μέχρι τώρα το οποίο γυρίστηκε σε διάφορες τοποθεσίες στην Κύπρο και δημιουργήθηκε σε στενή συνεργασία με το Point Centre for Contemporary Art.

 

Η Χάρις Επαμεινώνδα χρησιμοποιεί κυρίως προϋπάρχοντα αντικείμενα τα οποία συναρμολογεί για να δημιουργήσει καινούρια έργα, πολυεπίπεδες εγκαταστάσεις και ταινίες που παραμένουν αινιγματικές χωρίς να επιδέχονται κατηγοριοποίηση. Τα έργα της εισηγούνται, μάλλον, μια ισοπέδωση της ιεραρχίας μεταξύ των πραγμάτων, προσφέροντας ένα μέρος όπου η ψευδαίσθηση συνυπάρχει με την απτή πραγματικότητα και όπου κάθε πράγμα μπορεί να διαβαστεί και να εξεταστεί στο ίδιο επίπεδο.

 

Το Chapters είναι μια ποιητική σειρά από σχολαστικά σκηνοθετημένες εικόνες, που ενσωματώνουν αφηγηματικά στοιχεία σχετικά με τον έρωτα, τη νοσταλγία, τη μετά θάνατο ζωή και την τελετουργία. Στον επισκέπτη απευθύνεται πρόσκληση να εισέλθει σε ένα σύμπαν μελαγχολικής ομορφιάς, εντός του οποίου η καλλιτέχνης δημιουργεί άχρονες ατμόσφαιρες, ορίζοντας τοπία της Κύπρου ως πρωταγωνιστές. Πολλά από τα αντικείμενα, σκηνικά και κοστούμια έχουν σχεδιαστεί και παραχθεί στη Κύπρο ενώ άλλα έχουν παραχωρηθεί από τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου. Οι σκηνές αμφιταλαντεύονται ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, τη μέρα και τη νύχτα, το εσωτερικό και το εξωτερικό, το κοντινό και το μακρινό.

 

Οι ηθοποιοί, τα αντικείμενα, τα ζώα και οι χώροι συνεχώς εναλλάσσονται από καθαρά γλυπτικές αναπαραστάσεις σε συμβολικά και μεταφορικά νοήματα και αντίστροφα. Οι αναφορές σε αρχαίους μύθους και ποίηση, αναγεννησιακή ζωγραφική και βυζαντινή εικονογραφία ποικίλουν. Η χρήση σταθερής κάμερας αποτελεί αναφορά στα tableaux-vivants του avant-garde κινηματογράφου. Ένα σύγχρονο έπος, το Chapters θέτει υπό αμφισβήτηση τη φύση της κλασικής κινηματογραφικής παραγωγής. Γυρισμένο αρχικά σε φιλμ 16mm, το οποίο αργότερα ψηφιοποιήθηκε, παρουσιάζεται ως τέσσερεις ασύγχρονες προβολές (η κάθε μια από τις οποίες διαρκεί περίπου μια ώρα), που στο σύνολο τους αποτελούν μια ταινία τεσσάρων ωρών. Οι προβολές παίζουν ταυτόχρονα και σε επανάληψη, χωρίς αρχή και τέλος. Η απουσία  συγκεκριμένου αφηγηματικού πλαισίου καθώς και η σκόπιμη απουσία οποιασδήποτε γραμμικότητας, δημιουργούν τις συνθήκες για ένα συνειρμικό ταξίδι που συνεχώς μεταβάλλεται και ανασυντίθεται υπό την επίδραση της  τύχης, του χρόνου και του βλέμματος του θεατή.

 

H σαγηνευτική μουσική επένδυση του έργου αποτελεί πρωτότυπη σύνθεση των Άγγλων καλλιτεχνών ήχου Kelly Jayne Jones και Pascal Nichols, γνωστών ως Part Wild Horses Mane On Both Sides. Οι δύο καλλιτέχνες παραλληλίζουν τις μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν στην δημιουργία της ταινίας, συνταιριάζοντας ήχους που παραχθήκαν με όργανα από διαφορετικές εποχές καθώς και επιτόπιες ηχογραφήσεις από το σετ.

 

Συμβολικά και μορφικά στοιχεία του έργου βρίσκουν επέκταση, με αφαιρετικό τρόπο, εκτός οθόνης σε μια διάσπαρτη εγκατάσταση από γλυπτικά έργα στον υπόλοιπο εκθεσιακό χώρο. Τα έργα αυτά ανήκουν στην υπό εξέλιξη σειρά της Επαμεινώνδα Volumes, η οποία ξεκίνησε το 2009.

 

Το Chapters αποτελεί συμπαραγωγή των Point Centre for Contemporary Art, Modern Art Oxford, Kunsthaus Zürich και Fondazione Querini Stampalia στη Βενετία. Σε κάθε εκθεσιακό χώρο η Επαμεινώνδα παρουσιάζει την ταινία με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο δημιουργώντας μια διαδοχική σειρά από στενά συνδεδεμένες αλλά διαφορετικές εκθέσεις.

 

Η Χάρις Επαμεινώνδα γεννήθηκε στη Λευκωσία το 1980, και τώρα ζει και εργάζεται στο Βερολίνο. Η δουλειά της περιλαμβάνει μια ποικιλία μέσων όπως κολάζ, φιλμ, εγκατάσταση και γλυπτική. Εμφανίστηκε στη διεθνή σκηνή το 2007, όταν συν-αντιπροσώπευσε την Κύπρο στην 52η Μπιενάλε της Βενετίας μαζί με τον Τουρκοκύπριο καλλιτέχνη Mustafa Hulusi. Σπούδασε στο Royal College of Art, το Kingston University και το Chelsea College of Art & Design και έχει εκθέσει σε μεγάλα κέντρα τέχνης όπως στο Tate Modern του Λονδίνου, το MoMA της Νέας Υόρκης, το Malmö Konsthall της Σουηδίας και στην dOCUMENTA(13) στο Κάσσελ. Έχει συμμετάσχει σε residencies όπως στο Künstlerhaus Bethanien στο Βερολίνο, με την στήριξη του UNDO Foundation της Λευκωσίας και έχει πρόσφατα προταθεί για το ‘Preis der Nationalgalerie für junge Kunst’στη Γερμανία.

Βιογραφικά ομιλιτών

 

Andrea Bruno

Ο Andrea Bruno γεννήθηκε στο Τορίνο της Ιταλίας το 1931. Αποφοίτησε από το Πολυτεχνείο του Τορίνο με πτυχίο Αρχιτεκτονικής το 1956. Διδάσκει αρχιτεκτονική αποκατάσταση στις Αρχιτεκτονικές σχολές του Πολυτεχνείου του Μιλάνο και του Τορίνο. Είναι επίσης επίτιμος πρόεδρος του Centre d'Etudes pour la Conservation du Patrimoine Architectural et Urbain στο Katholieke Universiteit Leuven στο Βέλγιο και είναι μέλος της Académie Royale de Belgique. Είναι σύμβουλος της UNESCO για την αποκατάσταση και τη διατήρηση της καλλιτεχνικής και πολιτιστικής κληρονομιάς από το 1974 και έχει συντονίσει διάφορα έργα στη Μέση Ανατολή. Έχει επικεντρωθεί με ιδιαίτερη προσοχή στις αρχικές μελέτες του Bamyan Valley, του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης στο Ghaznì, καθώς και την αποκατάσταση των ιστορικών μνημείων του Herat, και του μιναρέ του Jam στο Αφγανιστάν. Το 2002 διορίστηκε σύμβουλος για το πολιτιστικό τμήμα της UNESCO για το Αφγανιστάν.

O Bruno σχεδίασε ένα πρότυπο “Site Museum” για την Μάα-Παλαιόκαστρο, στην Κύπρο, το οποίο χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Α.Γ. Λεβέντη και ολοκληρώθηκε το 1989.

 

Pavel Pyś

Ο Pavel Pyś είναι Επιμελητής Εκθέσεων και Εκθεμάτων στο Henry Moore Institute, του Leeds. Είναι κάτοχος πτυχείων σχετικά με την Επιμέλεια (MFA, Goldsmiths College) και τον “Πολιτισμό & Κοινωνία” (MSc, London School of Economics & Political Sciences). Το 2011 αναδείχθηκε νικητής του Zabludowicz Collection Curatorial Open και ήταν επίσης ένας από τους τρεις κύριους επιμελητές του Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, στο Τορίνο. Στο Henri Moore Institue, ο Pavel έχει επιβλέψει τις εκθέσεις “Robert Filliou: The Institute of Endless Possibilities” (Μάρτιος 2013), “Indifferent Matter: From Object to Sculpture” (Ιούλιος 2013) και ατομικές παρουσιάσεις των Alberto Giacommetti, Sturtevant και Jean Tinguely. Ο Pavel αυτή την περίοδο εργάζεται πάνω σε μια έκθεση με τίτλο “Carol Bove / Carlo Scarpa” (μια έκθεση που θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Μουσείο Bolzano και το Μουσείο Dhondt-Dhaenens, Deurle) και πάνω σε μια παρουσίαση των έργων της Christine Kozlov. Ο Pavel συνεισφέρει συχνά με δημοσιεύσεις στο Frieze, το Mousse και το ArtReview.